Friday, May 3, 2013

Intervier for PASUM

Assalamualaikum
Today I want to share about my experience went to the interview for pasum or pusat asasi sains um. *macam ayat skema pulak.
Since this year was the first year um had an interview sooo me so proud being the first batch. Hahaha. No la just joking. Ok no more speaking, untuk kesenangan semua rakyat jelata moh kita cakap melayu ja.
So. Interview aku adalah pada 29 April 2013. Bertempat dia Regency Hotel alor star. Start pukul 8.30 tapi dalam surat dia tulis surub datang awal setengah jam. Ok aku p awaaal. Ak bertolak dari rumah pukul 6.45 pagi gitula. Dari kangar ke alor star ambil masa lebih kurang sejam ja.
Then. Aku sampai kat hotel tu dalan pukul 8 lebih rasanya. Aku pon tak perasan. Maklumlah nervous system time tula dia nak berfungsi. Masuk hotel, naik tingkat satu, masuk bilik menunggu pastu buat pendaftaran. Lepas pendaftaran dorang ada bagi kertas kuning. Lebih kurang macan survey la. Kita kena isila apa yg ada dlm kertas tu. Tup tup aku lupa bawak pen. Hahaha. Nasib baiklah ada pen free dapat masa kenduri dalam kereta.

Pengajarannya disini ADIK ADIK KENA INGAT KALAU NAK PI MANA MANA INTERVIEW JANGAN LUPA BAWAK ALAT TULIS. HAHA

Lepastu masuk bilik menunggu lagi satu. Luas jugakla bilik tu. Ramai orang. Then p cari tmpat duduk. Waktu tula nak tunjuk kepakaran dalam bercakap. Jangan sombong. Tegur2lah kawan2 kiri kanan anda. Haha. Pastu ada sorang kakak ni masuk dia cakap2 sikit pastu dia akn panggil nama untuk  buat group. 1 group 5 6 orangla. Group untuk asasi x campur. Kiranya asasi sains fizikal 1 group sains hayat 1 group dan banyak lagi asasi. Kebetulan aku kena group 3. Nasib baik jugak group aku semua perempuan so takdala segan sangat.

Bilik temuduga tu kat tingkat 3. Maka apabila kumpulan kami dipanggil dgn nervousnya aku bangun dan bergerak ke bilik temuduga. Dah masuk tu ada dua orang panel. Sorang lelaki sorang perempuan. Lecturer um la kot. They were nice so dont worry.

1st, dorang suruh perkenalkan diri. Kita pon cakaplah. Up to you wanna speak english or malay. Dorang tak marah pon. Soo i choose to speak malay. Tpi aku intro dalam bi. Hahaha. Sebab aku rasa kalau aku speaking aku takleh nak cakap banyak. Well mana terer pon nak speaking2 ni. Lepastu dorang tanyala. WHY YOU CHOOSE UM AS YOUR MAIN UNIVERSITY?.kebanyakkannya jawab sebab um ni universiti yg paling lama la kat msia ni so lebih banyak experience. Try to find any unique reasons why you choose um. Barulah panel tu fokus kat adik2 nanti. Haha.

Barulah ada group discussion. Dorang ada bagi situasi untuk bincang. Situasi yang aku dapat lebih kurang macam nila. "an uncle give rm 500 000 to ahmad,ali and amir. Ahmad spent the money to his immidiate family while ali spent half of the money to the poor and ali invest the money to the ASB Account" lebih kurang macam tula. Pastu kita kena pilih antara 3 orang tu yang mana paling bijak dalam menguruskan wang tu. Pastu discusslah. Kami semua jwab amir. Reasons sbb dia invest nanti duit tu akan jadi banyak and bla bla bla. Haha.

Haa soalan last skali dia tnya kbkk la. Kalau ada doktor cakap kita ada masa lebih kurang 1 jam lagi nak hidup, apa yang korang nak buat dalam masa 1 jam tu. Haha. Pandai2lah jawab kan. Most of us said that we will spent time with family yooow.

Maka habislah interview. Panel bagi peluang nak tanya apa2. Kalau boleh tu tanyala. Baru panel nampak kata korang betul2 minat nak masuk Pasum ni. Biar kita pulak interview panel. Haha. Sesi interview tu dalam 10 - 15 minit macam tu ja. They were really really really nice and sporting and funny. So just enjoy the interview. No need to stress all day long like me. Hahah. Sampai susah ak nak tidur pikir pasal interview ni. Orang tak pernah pergi interview macam nila. Jakun gila


Ok thats all. Harap boleh memberi sedikit maklumat kpd adik2 yang nak masuk pasum next year or next next year. Btw, ni untuk asasi sains hayat. Kalau sains fizikal,alam bina dan pengajian islam maybe soalan dia ada lain sikit. Tak pastilah. Hehe.
Ok till we meet again.

No comments:

Post a Comment